PRAWA PACJENTA
RZECZNIK PRAW PACJENTA
Osobom ubezpieczonym, którym udzielono świadczenia zdrowotnego w ramach ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje prawo do złożenia skargi do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Więcej informacji na stronie: www.bpp.gov.pl
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
Sekretariat:
tel.: (22) 532 – 82 – 50
fax.: (22) 532 – 82 – 30
kancelaria@rpp.gov.pl
Przyjęcia interesantów w Biurze:
Poniedziałek – w godzinach od 9.00 do 18.00
Wtorek – w godzinach od 9.00 do 15.00
Środa – w godzinach od 9.00 do 15.00
Czwartek – w godzinach od 9.00 do 15.00
Piątek – w godzinach od 9.00 do 15.00
Bezpłatna infolinia: 800 190 590
Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta informuje m.in. o:
- prawach jakie przysługują pacjentom, w tym przysługujących w konkretnej opisanej przez pacjenta sprawie,
- sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu m.in. wskazuje praktyczne wskazówki i działania, które warto podjąć dochodząc swoich praw; instytucjach lub urzędach, do których można zgłosić skargę lub które w ramach swoich kompetencji mogą rozwiązać problem,
- pomaga rozwiać wątpliwości odnośnie ewentualnego naruszenia praw pacjenta,
- zasadach korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej,
- szczególnych uprawnieniach do świadczeń opieki zdrowotnej,
- drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia,
- tym jak złożyć sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- funkcjonowaniu wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
- możliwościach zgłaszania działań niepożądanych leków.
Infolinie Narodowego Funduszu Zdrowia informują m.in. o:
- danych teleadresowych placówek medycznych i gabinetów mających umowę z NFZ,
- danych teleadresowych placówek NFZ,
- zasadach korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej,
- zasadach i miejscach udzielania pomocy medycznej w nocy, weekendy i święta,
- zasadach udzielania świadczeń i funkcjonowania systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
- dokumentach potwierdzających prawo do świadczeń, systemu e-WUŚ, systemu ZIP, wysokości składki,
- zasadach uzyskania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- zasadach koordynacji systemów zabezpieczenia zdrowotnego w krajach Unii Europejskiej,
- zasadach korzystania i miejscach wykonywania świadczeń w ramach programów profilaktycznych finansowanych przez NFZ.

PEŁNOMOCNIK DO SPRAW PRAW PACJENTA
Pacjenci, którzy uznają, że w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w ZOZ Sucha Beskidzka mogło dojść do naruszenia przysługujących im praw pacjenta mogą zwrócić się do Pełnomocnika do spraw Praw Pacjenta.
Do zadań Pełnomocnika do spraw Praw Pacjenta należy w szczególności:
- czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta w ZOZ Sucha Beskidzka,
- podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacji naruszania praw pacjentów,
- analiza skarg i wniosków pacjentów,
- współpraca z Dyrekcją Szpitala w procedurze udzielania odpowiedzi na pytania i skargi pacjentów,
- współpraca z Kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych Szpitala w zakresie przestrzegania praw pacjenta.
Kontakt z Pełnomocnikiem szpitalnym możliwy jest pod numerem tel. 668 312 943, w dni robocze w godz. 8.00-15.00.