eWUŚ

Od 1 stycznia 2013 r. uruchomiony został w całej Polsce eWUŚ czyli elektroniczny system weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ. Dzięki temu systemowi każdy pacjent potrzebujący opieki medycznej będzie mógł potwierdzić swoje prawo do świadczeń w Rejestracji przedstawiając jeden z wymienionych dokumentów zawierających PESEL:

  • dowód osobisty
  • paszport
  • prawo jazdy.

W przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, do ukończenia 18 r.ż.:

  • aktualną legitymację szkolną.

Jeżeli dziecko nie ukończyło 3-m-ca życia i nie ma nadanego numeru PESEL, przychodząc z nim do lekarza należy podać swój PESEL.

 

W przypadku kiedy w Rejestracji pacjent otrzymuje informacje, że NFZ nie potwierdził uprawnień do świadczeń to można to potwierdzić za pomocą dokumentów papierowych:

  • zaświadzczenie potwierdzające prawo do świadczeń
  • zaświadczenie z zakładu pracy
  • imienny raport m-c dla osoby ubezpieczonej - RMUA
  • legitymacja rencisty/emeryta
  • decyzja wójta, burmistrza, prezydenta miasta
  • inny dokument potwierdzający uprawnienie np. odcinek z renty.

 

Jeżeli pacjent nie ma przy sobie takiego dokumentu, może złożyć oświadczenie o posiadanym prawie do świadczeń, które musi zawierać:

  • imię, nazwisko
  • adres zamieszkania
  • podstawę prawną do świadczeń np. zawarta umowa o pracę, emerytura
  • numer PESEL
  • rodzaj dokumentu, którym potwierdza tożsamość.

RM